Sportshoes.hu - a sportcipők webáruháza

Elállási jog

A WWW.SPORTSHOES.HU VÁSÁRLÓINAK: 30 NAP!

Önök a webáruházunkban történt vásárlás után mindenféle indoklás és - következmény nélkül visszaküldhetik a megrendelt, átvett, de nem használt terméket! Ráadásul vásárlóinknak a vonatkozó kormányrendelettől eltérően nem 14 naptári nap, hanem 30 nap áll rendelkezésére, hogy meggondolják magukat!

Vevőinkhez és az elállási joghoz való pozitív hozzáállásunkat bizonyítandó az alábbiakban szóról szóra idézzük, és magunkra nézve kötelezően betartjuk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság e témában készített összefoglalásában (http://www.nfh.hu/magyar/hasznos/vasarlas/internetes/elallasijog.html) megfogalmazottakat:

MEGGONDOLHATJUK MAGUNKAT ÉS VISSZALÉPHETÜNK A VÁSÁRLÁSTÓL AZ INTERNETEN RENDELT TERMÉK ÁTVÉTELE UTÁN?

Igen, a távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) Kormányrendelet (rendelet) alapján úgynevezett elállási jog (a termék visszaküldésének joga, visszaküldési garancia) illet meg bennünket internetes vásárlás esetén, és e jogot néhány kivételtől eltekintve minden esetben gyakorolhatjuk.

MI AZ AZ ELÁLLÁSI JOG?

Az elállási jog azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására, kipróbálására, illetve üzembe helyezésére.

KELL –E INDOKOLNUNK A SZERZŐDÉSTŐL VALÓ ELÁLLÁSUNKAT?

Nem, a szerződéstől való elállásunk esetén nem vagyunk kötelesek a kereskedő kérésére magyarázatot adni az elállás okára. Tehát a szerződésnek megfelelő, hibátlanul működő és a rendeltetésszerű használatra alkalmas termék esetén is gyakorolhatjuk elállási jogunkat. Természetesen az esetek többségében az elállásra az adhat okot, hogy a kiszállított termék mégsem olyan, mint amilyennek a honlapon közölt leírás alapján elképzeltük, vagy bármilyen okból nem felel meg az elvárásainknak. Fontos jogszabályi garancia, hogy az eladó elállási jogunk gyakorlását nem kötheti semmilyen korlátozó feltételhez.

MELY IDŐPONTTÓL GYAKOROLHATJUK AZ ELÁLLÁSI JOGUNKAT?

Termék (például könyv, elektronikai cikkek stb.) megrendelése esetén a termék átvételétől, míg szolgáltatás igénybevétele (például interneten közzétett apróhirdetés, interneten megrendelt kábeltelevízió előfizetés) esetén a szerződéskötés után kezdődik az elállási határidő.

MILYEN IDŐTARTAMON BELÜL GYAKOROLHATJUK AZ ELÁLLÁSI JOGUNKAT?

A termék átvételétől és a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől számított 14 napon belül élhetünk elállási jogunkkal. Az általános szabályok szerint a 14 napos határidőbe a termék átvételének, illetve szolgáltatás esetén a szerződéskötés napja nem számít bele.

Természetesen a 14 napos határidő alatt bármikor elállhatunk a szerződéstől, de a jóhiszeműség és a tisztesség általános követelménye szerint a termék átvételét követően, annak felpróbálása, megvizsgálása és a rendeltetésszerű használatra való alkalmasságáról történő megbizonyosodás után haladéktalanul döntsünk a termék megtartásáról vagy esetleges visszaküldéséről.

A 14 NAPOS IDŐTARTAMON BELÜL MEG IS KELL ÉRKEZNIE A VISSZAKÜLDÖTT TERMÉKNEK AZ ELADÓHOZ?

Nem, mert a 14 napos határidő nem jelenti azt, hogy a visszaküldött terméknek 14 napon belül meg is kell érkeznie az eladóhoz, hanem elegendő, ha a 14 napos időtartamon belül kifejezzük elállási szándékunkat az eladó felé.

ELŐFORDULHAT OLYAN ESET, HOGY A 14 NAPOS ELÁLLÁSI HATÁRIDŐ MEGHOSSZABBODIK?

Igen, amennyiben az eladó a webáruház honlapján nem tájékoztatja potenciális vásárlóit az elállási jog meglétéről vagy hiányáról, e jog gyakorlásának határidejéről, valamint feltételeiről és szabályairól, akkor az elállási határidő a fogyasztó teljes körű tájékoztatásának megtörténtéig, de legfeljebb az elállási határidő kezdő időpontjától számított 3 hónapig meghosszabbodik. Ezért is fontos az utólagos bizonyíthatóság érdekében, hogy a vásárlás előtt nyomtassuk ki a honlapon hozzáférhető tájékoztatást (az általános szerződési feltételeket, üzletszabályzatot).

MILYEN MÓDON TUDJUK IGAZOLNI A TERMÉK ÁTVÉTELÉNEK A NAPJÁT?

A termék átvételének napját elsősorban a termékhez mellékelt számlán (nyugtán) szereplő teljesítési időpont alapján tudjuk igazolni az eladó felé. Előfordulhat, ezért figyeljünk arra, hogy a termék tényleges átvételének a napja későbbi, mint a számlán feltüntetett teljesítési időpont, ezért az elállásra rendelkezésre álló 14 napos időtartam akár néhány nappal meg is rövidülhet. Sajnos a kisebb webáruházak sok esetben még számlát (nyugtát) sem mellékelnek a termékhez, ezért célszerű – amennyiben mód van rá – a termék átvételekor az átvételi elismervényről egy másolatot kérni, vagy arra a futárral vagy a postai alkalmazottal az átvétel tényleges napját ráírattatni.

KIPRÓBÁLHATJUK–E, HASZNÁLHATJUK –E A TERMÉKET AZ ELÁLLÁSI HATÁRIDŐ ALATT?

Természetesen igen, hiszen pontosan ez az elállási jog lényege, hogy a 14 napos határidő alatt megbizonyosodhassunk arról, hogy a termék alkalmas a rendeltetésszerű használatra és megfelel az egyéni használati céljaink teljesítésére, tehát a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez (kivéve CD és DVD lemezek esetében). Mint ahogyan utaltunk már rá, amint eldöntöttük, hogy nincsen szükségünk a termékre, ezt követően már ne használjuk, óvjuk meg állagát, hogy minél jobb állapotban tudjuk azt a kereskedőnek visszajuttatni.

MILYEN FORMÁBAN KELL KÖZÖLNÜNK A SZERZŐDÉSTŐL VALÓ ELÁLLÁSUNKAT AZ ELADÓVAL?

Elállási szándékunkat szóban (telefonon), postai úton (célszerű tértivevényes levélben) és e-mailben is kifejezésre juttathatjuk, akkor is, ha a kereskedő az elállási jog gyakorlásának valamelyik formáját a honlapon közzétett általános szerződési feltételekben kizárja. Az utólagos bizonyíthatóság érdekében javasolt, hogy elállási nyilatkozatunkat elsősorban az eladónak a webáruház honlapján közzétett e-mail címére küldjük el. Természetesen, amennyiben a vállalkozás rendelkezik üzlethelyiséggel vagy vevőszolgálattal, elállási nyilatkozatunkat személyesen is átadhatjuk és az eladóval igazolt módon átvetethetjük.

A terméket csak akkor küldjük vissza, ha az eladó nem zárkózott el a termék visszavételétől, mivel ellenkező esetben, a termék visszaküldése után már a termék sem lesz a birtokunkban és kérdéses, hogy az eladó egyáltalán visszafizeti-e az általunk kifizetett összeget.

KÖVETELHETI–E AZ ELADÓ ELÁLLÁSUNK ESETÉN, HOGY A TERMÉKET AZ EREDETI CSOMAGOLÁSBAN ÉS AZ EREDETI OKMÁNYOKKAL (SZÁMLÁVAL) EGYÜTT KÜLDJÜK VISSZA?

Nem, ilyen feltételektől nem teheti függővé az eladó az elállási jogunk gyakorlásának elfogadását, de javasoljuk, hogy a termék csomagolását óvatosan bontsuk fel és azt őrizzük meg a számlával és egyéb okmányokkal (például a jótállási jeggyel) együtt az elállási határidő lejártáig.

MILYEN KÖVETKEZMÉNYEKKEL JÁR A SZERZŐDÉSTŐL VALÓ ELÁLLÁS?

Elállás esetén az interneten megkötött szerződés a szerződéskötés napjára visszamenőleg kerül megszüntetésre, ezért olyan helyzetet kell teremteni, mintha a fogyasztó meg sem rendelte volna a terméket az online shopban. Ez azt is jelenti, hogy a fogyasztó köteles a terméket saját költségén visszajuttatni az eladó részére, az eladó pedig köteles legkésőbb 30 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget visszatéríteni.

MILYEN KÖLTSÉGEKET KELL A FOGYASZTÓNAK VISELNIE A SZERZŐDÉSTŐL VALÓ ELÁLLÁSAKOR?

A hivatkozott rendelet egyértelműen úgy rendelkezik, hogy a fogyasztó elállásával összefüggésben kizárólag a termék eladó részére történő visszaküldésének költségeit köteles viselni, ezért a terméket nem adhatjuk fel utánvétellel vagy portóval. Az eladó az elállás miatt sem kötbérfizetési kötelezettséget, sem bármilyen pénzbeli büntetést nem róhat a fogyasztóra. Ezzel összefüggésben a termék ingyenes kiszállításának díját sem lehet utólag a fogyasztóra terhelni. A termék esetleges rendeltetésszerű használatáért használati díjat és az emiatt fellépő esetleges értékcsökkenés (karcolások) megtérítését sem lehet a fogyasztótól követelni, de amennyiben a terméket nem rendeltetésszerűen használtuk, az eladó kártérítést követelhet a termék esetleges meghibásodása, károsodása és értékcsökkenése miatt.

MINDEN INTERNETES SZERZŐDÉS ESETÉN MEGILLETI A FOGYASZTÓT AZ ELÁLLÁSI JOG?

Nem, mivel a rendelet tételesen felsorolja azokat az esetköröket, amikor nem gondolhatjuk meg magunkat a termék átvétele vagy a szolgáltatásra vonatkozó szerződéskötés után. Feltétlenül tudnunk kell azokról az esetekről, amikor nem gyakorolhatjuk elállási jogunkat, hogy a vásárlási döntésünk előtt ezt a körülményt is mérlegelhessük.

AZ ONLINE KERESKEDŐ MEGHATÁROZHAT –E A RENDELET SZABÁLYAITÓL ELTÉRŐ, A FOGYASZTÓRA NÉZVE HÁTRÁNYOSABB SZERZŐDÉSI FELTÉTELEKET?

Nem, mivel a rendelet szabályaitól csak a fogyasztóra nézve előnyösebb, kedvezőbb módon lehet eltérni, például 14 napnál hosszabb elállási határidő biztosításával. Emellett az eladó biztosíthatja az elállási jogot olyan termékekre is, amelyek esetén egyébként a rendelet kizárja a fogyasztó szerződéstől való visszalépését.

KÉRJÜK, NE FELEJTSÉK, HOGY A WWW.SPORTSHOES.HU WEBÁRUHÁZBAN AZ ELÁLLÁSI JOG HATÁRIDEJÉT AZ ÖNÖK ÉRDEKÉBEN 14 NAPRÓL 30 NAPRA VÁLTOZTATTUK!

Amennyiben az elállási joggal kapcsolatban bármilyen további kérdésük lenne, munkatársaink szívesen segítenek Önöknek az info@sportshoes.hu e-mail címen, vagy a 30/247-7170 -es telefonszámon.